Nopeat toimitukset!
Toimitus 0€!*

Keulasähkömoottorin asennus soutuveneeseen

Moni varmasti miettii, onko keulasähkömoottoria mahdollista asentaa kevytrakenteisiin soutuveneisiin. Friends Of Happy Angler -tiimiin kuuluva Jani on ollut tämän kysymyksen äärellä ja toteuttanut kalastusta helpottavan ratkaisun omaan Suomi 520 L malliseen soutuveneeseen.

Soutuveneessä keulamoottorista saa irti samat hyödyt kuin isommassakin veneessä. Heitto- ja täsmäkalastus helpottuvat, kun vene pysyy taivasankkurin avulla paikoillaan eikä tarvitse enää pelata perinteisten ankkurien kanssa.

Periaatteessa soutuveneeseen riittäisi pelkästään keulakonekin, eikä perinteistä perämoottoria välttämättä tarvitsisi, mutta toki peräasenteinen moottori on lisäksi usein järkevin valinta. Tyynemmillä keleillä keulakoneella onnistuu myös uistelu. Vaikka uistelisi yksin ja istuisi veneen peräpenkillä, pystyy kaukosäätimen ansiosta venettä ohjaamaan haluttuun suuntaan. Perinteisellä perämoottorilla pidemmät siirtymät sujuvat luonnollisesti rivakammin kuin keulakoneella.

Perämoottori + keulakone tuo mukanaan myös turvallisuutta, epätodennäköistä on, että molemmat vikaantuisivat yhtä aikaa. Tietysti veneessä on oltava mukana mela tai airot, mutta mukavampi se on koneella tulla pois vesiltä.

Millainen keulasähkömoottori soutuveneeseen?

Perinteiset noin 4-5 metrin kokoluokan soutuveneet ovat keveitä ja tämän takia niihin riittää loistavasti 12 V keulasähkömoottori. Omassa veneessäni on käytössä MotorGuide Xi3. Happy Anglerin keulasähkömoottori valikoimaan voi tutustua tästä.

Keulakoneen asennustelineen ja -alustan rakennusohjeet

Oman keulakoneen asennuksessa käytin valmista tarvikepakettia, mistä sain helposti pikajalustan, automaattisulakkeen, virtapistokkeen sekä tarvittavat mutterit ja pultit keulakoneen kiinnittämiseksi.

Soutuveneeseen keulamoottoria asennettaessa pitää lähes aina tehdä keulaan kiinnitettävä tukeva levy, sillä harvasta soutuveneestä asennuspaikkaa moottorille löytyy suoraan. Tähän levyyn kiinnitetään keulamoottorin pikajalusta, joka säädetään sopivilla lisäpaloilla vaakatasoon. Myynnistä löytyy myös säädettäviä telineitä, mihin pikajalusta tulee kiinni. Näitä telineitä voidaan säätää joka suuntaan mikä helpottaa keulakoneen suoraan asentamista.

Paksu filmivaneri alusta levyksi on helpoin ja kestävä vaihtoehto. Filmivaneri kestää kosteutta ja on helppo työstää esim. kuviosahalla. Ruostumatonta metallilevyä tai alumiinia voi tietysti myös käyttää, jolloin saa varmasti kestävän vaihtoehdon.

Asennuslevyn tekeminen kannattaa aloittaa tekemällä ensin pahvista mallikappale tai laittamalla vaneripalanen veneen keulan päälle ja piirtää altapäin veneen keulan ääriviivat, joiden mukaan pala leikataan muotoon. Seuraavaksi tehdään pikajalustan alle kolmiopalat, jos tarvetta.

Levyä kiinnittäessä veneeseen kannattaa veneen reunan alapuolelle laittaa esimerkiksi sopivaa metalliputkea, mihin porataan reiät pulteille. Nämä putket tasaavat keulan rasitusta ja saat asennuslevyn tukevasti kiinni veneeseen.

Pultit, prikat, ruuvit ja mutterit kannattaa olla haponkestävää materiaalia, jotta ei muodostu korroosio-ongelmia. Myös liimamassaa voi käyttää lisänä, jos siltä tuntuu.

 

Akusto

Nykyaikaiset litiumakut soveltuvat mainiosti soutuveneisiin keveytensä ja pienen kokonsa takia. Perinteisillä lyijy- ja AGM akuilla pärjää myös, ne ovat edullisempia, mutta painoa ja kokoa on hieman enemmän. Keulamoottorin virrankulutus riippuu moottorin käytöstä eli mitä kovempaa ajetaan tai mitä kovemmin keulamoottori joutuu taivasankkurissa tekemään töitä, sitä enemmän se kuluttaa virtaa. Akun koko täytyy valita käytön mukaan, pienemmällä n. 50Ah (AGM/lyijyakulla) käyttää keulakonetta useampia tunteja, mutta aktiivikäyttäjän kannattaa valita hieman suuremmalla kapasiteetilla varustettu akku, esim. n. 80-100Ah tai tätä kokoluokkaa vastaava litiumakku.

Johdotus

Johdotuksessa tulee käyttää riittävän paksua kaapelia riippuen matkasta akun ja keulakoneen välillä. 25 mm2 tai 35 mm2 paksu virtakaapeli riittää varmasti, eikä virtahäviöitä tule. Jos asennuksista ei tule pysyviä vaan tarkoitus on välillä irrottaa moottori tai akku kuljetuksien tai säilytyksen ajaksi, kannattaa liitoksiin käyttää trukkiliittimiä tai vastaavia, joilla johdon saa helposti irti moottorista ja akusta. Kaikki liitokset kannattaa tehdä huolella ja suojata kunnolla, esim. käyttämällä kutistesukkaa.

Toivottavasti näistä ohjeista ja vinkeistä on apua sinulle ja saat keulasähkömoottorin asennettua soutuveneeseen.

Teksti ja kuvat: Jani Miettinen, Friends of Happy Angler

Tilaa uutiskirje!

Tilaamalla uutiskirjeen et jää paitsi kovimmista kampanjoista ja tarjouksista. Uutiskirjeen tilaaminen ei sido sinua mihinkään ja voit koska tahansa lopettaa uutiskirjeen tilaamisen.